Oulun yliopiston Ympäristörakentajakilta ry

Ympäristörakentajakillan ulkomaan excursio -19

Tämä matkakertomus on Ympäristörakentajakillan vuosikurssien 2015 ja 2016 ulkomaan excursiosta Italian keski- ja eteläosiin 2.-11.9.2019. Mukana oli 16 Teekkaria ja matkalla oltiin kaiken kaikkiaan 11 päivää. Reittivalinta oli oikein hyvä: näimme turistien täyttämän, mutta todella historiallisen Rooman; tunnelmallisen hallitun kaaoksen kaupungin Napolin; ja luonnoltaan kauniin ja tulivuorestaan ja rannoistaan tutun Sisilian. Sisiliassa majoituimme saaren toiseksi suurimmassa kaupungissa Cataniassa. Jokainen käymämme kaupunki oli erilainen, joten luulemme että saimme hyvän poikkileikkauksen Italian keskiosasta etelään.

Excursiolaiset Napolin yliopistovierailulla

Rooma 2.-3.9.

Roomassa vietimme yhden yön ja yhden vajaan päivän. Suurin osa porukasta ei ollut käynyt ennen Roomassa, joten käytimme tilaisuuden hyväksi ja kiertelimme pääasiassa kuuluisimmat Rooman nähtävyydet.

Ensimmäisenä yönä olimme yötä hostellissa, missä tutustuimme muihin nuoriin. Maistoimme myös ensimmäistä kertaa oikeaa italialaista pitsaa, mikä ei kuitenkaan vielä säväyttänyt. Pitsaillallisen ja seuraavan aamun aamupalan voimin, kävimme seuraavana päivänä tutustumassa Colosseumiin, Vittorio Emanuele II:n muistomerkkiin, Fontana di Treviin, Espanjalaisiin portaisiin (joilla ei saanut istua) ja Vatikaaniin. Vatikaanista pitikin jo kiiruhtaa juna-asemalle ja kohti seuraavaa kohdetta, eli Napolia.

Vittorio Emanuele II:n muistomerkillä
Antiikin Rooman aikaista holvikaaritekniikkaa Colosseumilla

Napoli 3.-7.9.

4.9. Tutustuimme yliopistovierailulla maailman vanhimman julkisen yliopiston Università degli Studi di Napoli Federico II ympäristö-, vesi- ja geotekniikan osastoihin. Vesitekniikan osastolla tutustuimme muun muassa laboratorioon, missä tutkittiin eri jäteveden käsittelytekniikoita ja suurempaan laboratoriotilaan, jossa simuloitiin käytännössä erilaisia veden virtaustilanteita. Vierailimme myös geotekniikan laboratoriossa, jossa oli seismisiä mittauslaitteistoja lukuunottamatta samankaltaiset varusteet, kuin Oulun yliopistolla. Kävimme myös mikrobilaboratoriossa, jossa kehiteltiin energiaa bakteereiden avulla. Pääasiallisia teemoja yliopiston tutkimuksissa olivat kiertotalous (esim. sivuvirtojen hyötykäyttö) ja Italian geotieteellinen sijainti, joka aiheutti esimerkiksi maanjäristyksiä.

Jäteveden käsittelyä tutkivassa laboratoriossa testattiin valon vaikutusta biologiseen jätevedenpuhdistukseen. Tutkittava vesi mozzarella-tehtaan jätevettä.
Laboratorio, jossa simuloitiin erilaisia virtausmalleja. Oikeassa reunassa aallonmallinnuslaitteita.
Pienoismalli, jolla simuloitiin padon toimintaa.
Pienoismalli käyttövesiverkostosta, jossa prototyyppi turbiinista jolla mm. hallitaan verkoston painetta ja kerätään energiaa putkistossa kulkevasta vedestä.
Geotekniikan laboratorion mittauslaitteistoa
Mikrobilaboratiossa tehtiin energiaa bakteerien avulla. Kuvassa minikokoisia peti-reaktoreita.

Yliopistovierailun jälkeen kävimme yhdessä nauttimassa aitoa Napolilaista pizzaa läheisen jalkapallostadionin vieressä.

Iltapäivällä lähdimme tutkimaan Pompein raunioita. Tutustuimme muunmuassa antiikin Pompein amfiteatteriin, keskusaukioon, Villa di Glutia Feliceen, jossa ennen tuhoa asui yksi kaupungin rikkaimmista naisista, joka emännöi majataloa, sekä kymmeniin pienempiin talonraunioihin.

Porukka antiikin Pompein keskusaukiolla

5.9. lähdimme lautalla Napolista läheisellä Ischiaksen saarelle, jossa päästiin ihailemaan mäkisen saaren pikkukaupunkeja ja hiekkarantoja. Saarella on vulkaanisen toiminnan ansiosta myös kuumia lähteitä, joihin emme kuitenkaan kerenneet tutustua.

Ischian Marontin rannalla maistui yksi huurteinen

6.9. Napolissa tutustuimme Underground Naplesiin. Kaupungin perustaneet kreikkalaiset rakensivat yhdessä roomalaisten kanssa antiikin Napolin alle maanalaisen akveduktin eli vesiverkoston n. 40 metrin syvyyteen. Mäessä, jonka päälle Napoli aikanaan rakennettiin, risteilee kilometreittäin kapeita käytäviä, joissa joskus virtasi käyttövettä Napolin kaivoihin ja rikkaimpien ihmisten talojen alla oleviin yksityisiin varastoaltaisiin. Joitain satoja vuosia sitten tunneliverkostoa alettiin käyttää kaatopaikkana ja toisen maailmansodan aikana miljoonien ihmisten pommisuojana. Nykyään Underground Naples on turistikohteen lisäksi maanalaisen kasvien kasvatuksen tutkimuspaikka.

Underground Naplesin lisäksi kiertelimme katselemassa muita vanhan Napolin nähtävyyksiä, mm. antiikin amfiteatterin kellaria, Duomo di Napolia eli Napolin tuomiokirkkoa ja muita vanhoja rakennuksia.

Underground Naples

Catania 7.-11.9.

Liikennettä Cataniassa.

7-8.9. ensimmäiset päivät Cataniassa vietimme rannalla ja tutustuimme kaupunkiin.  Kävimme muun muassa Catanian pohjoispuolella Aci Trezzassa ihailemassa Etnan ensimäisen purkauksen aikaisia jäännöskivikkoja. Kivikot muodostivat dramaattiset kalliot pienen kylän rantaan. Vuokrasimme polkuveneet, joilla poljimme rantaviivaa.

Aci Trezzan rannikkomaisema.

9.9. vuokrasimme autot, joilla lähdimme tutkimaan tulivuori Etnan ympäristöä. Autoilla pääsimme rinteellä sijaitsevalle matkailukeskukselle, jossa pysähdyimme syömään ennen lähtöä ylöspäin. Matkaa Etnan huipulle olisi pitänyt jatkaa gondolihissien avulla korkeammalle tasanteelle, josta olisi vielä tarvinnut autokyydin suurimmalle kraatterille. Päätimme kuitenkin lähteä jalan kiipeämään vuorta lähimmille pienille laavakiven peittämille kraatereille.

Exculaisia tutkimassa kraaterin rinnettä.
Excuporukka ylemmän Silvestrin kraatterin reunalla.

Etnalta lähdimme kohti Pappalardon viinitilaa, joka paikanpäällä paljastui papan ja kolmen pojan pyörittämäksi autotalliviininvalmistamoksi. Siellä maistelimme heidän valmistamiaan viinejä ja ostimme joitain kolmen euron viinejä muovipulloissa.

Pappalardon “viinitila”.

Päätimme etsiä oikean viinitilan, ja nimen perusteella valitsimme tunnin ajomatkan päässä Etnan rinteellä sijaitsevan Gambinon viinitilan. Gambinosta muistui mieleen kotoinen janojuoma Gambina.

Gambinon viinitila on Francesco Raciti Gambinon perustama vajaa 50 vuotta vanha viinitila, jossa viljellään useita eri rypälelajeja jo kolmannen sukupolven voimin. Viinit valmistetaan moderneissa tiloissa viinitilan uuden päärakennuksen alakerrassa. Samassa rakennuksessa sijaitsee myös ravintola, jossa maistelimme heidän viinejään sekä paikallisia juustoja, makkaroita ja kasviksia.

Yläkerran ravintola, jossa pääsimme maistamaan viittä eri viiniä ja ihailemaan mitä upeimpia maisemia.
Viinin valmistustilat ravintolan kellarikerroksessa.

Gambinon ravintolan kellarissa pääsimme tutustumaan viinin valmistamiseen rypäleen korjuusta viinin pullottamiseen. Erittäin osaava oppaamme kertoi kuinka viinistä voidaan valmistaa mahdollisimman vähäsulfiittista muun muassa typpikaasun avulla. Alhaisella sulfidipitoisuudella voidaan muun muassa lieventää viinin aiheuttamaa päänsärkyä.

10.9. reissun toiseksi viimeisenä päivänä lähdimme autokunnittain ajelemaan pitkin Sisilian itärannikkoa. Toinen auto ajoi suorinta tietä Oasi Faunistica di Vendicari -luonnonpuistoon, jossa oli mm. vanhan tonnikalapyydystämön rauniot, komeita rantoja ja niittyjä. Luonnonpuistosta ajettiin Syracusaan, jossa kävimme vierailemassa Teatro Grecolla, joka on yksi antiikin Kreikan keisarikunnan suurimmista teattereista. Teatterissa on paikkoja jopa 15 000 katsojalle. Teatterin lisäksi alueella oli toinen nähtävyys nimeltään Dionysiuksen korva. Korva on muinainen kivilouhos, joka on 60 metriä pitkä, 5-11 metriä leveä ja 23 metriä korkea. Akustisuutensa vuoksi louhos on nimetty Dionysiuksen korvaksi. Legendan mukaan tyranni Dionysius pystyi seisomaan toisessa päässä ja kuuntelemaan jopa kuiskattuja vangeista puhuttuja keskusteluja.

Teatro Creco ja Dionysiuksen korva.

Toinen porukka ajoi luonnonpuistoon Noton pikkukaupungin kautta, jossa pysähdyttiin syömään. Oasi Faunistica di Vendicarista ajettiin vielä Cava Granden luonnonpuistoon, jossa laskeuduttiin 300 m syvän kanjonin pohjalle uimaan kanjonin muodostaneen joen vesiputouksiin. Siracusan maakunnassa sijaitseva kanjoni on yksi euroopan suurimmista ja se on seurausta Cassibile-joen virtauksen aiheuttamasta eroosiosta. Oasi Faunisticasta jatkettiin sisämaan kautta takaisin Cataniaan kaksi ja puoli tuntia mutkaisia vuoristoteitä ajellen.

Vesistön ylitystä kanjonin pohjalla.
Sisilialaista ruokaa…
…ja jätehuoltoa.

Viimeisen päivän vietimme Cataniassa, kunnes illalla hyvästelimme Italian ja lähdimme matkaamaan takaisin Tukholman kautta Suomeen. Yön vietimme Arlandan lentokentällä maksimoidaksemme matkakrapulan. Ai että sitä kun pääsimme Suomeen takaisin.

Reissusta jäi hyvät ja lämmittävät muistot, kiitos Italia!